Insights on Marketing & Technology

Digitale visuelle virksomheder i Aarhus byder op til dans

Når virksomheder rammer resultater og højder, de aldrig havde drømt om, er det næsten altid, fordi de har forstået at omsætte kundernes efterspørgsel til en digital løsning. Det gør nemlig distributionen skalerbar, næsten omkostningsfri og rammer samtidig direkte ind i kundernes behov. Det var temaet for konferencen AARHUS DIGI:TAL 2017, som Filmby Aarhus, Visit Aarhus og Erhverv Aarhus stod bag i september

Joan  Rask
  • By: Joan Rask
  • Published: 12-10-2017

Identiteter og værdier bliver brudt ned i disse år. Skurken er ofte digitaliseringen, skabt fordi kreative ildsjæle gør noget andet end den etablerede branche forventer. Nogle virksomheder hopper med, de samarbejder og når højder, de aldrig havde drømt op - mens andre nøjes med at fastholde markedsledende positioner - og er glade for det. Men hvad sker der konkret? Hvad kan en virksomhed eller institution reelt gøre i transitionen frem mod reel digital visuel identitet?  

Carsten Holst, chef for Filmby Aarhus og Den Vestdanske Filmpulje står med det ene ben i kulturen og det andet i business.

“Filmproducenter kan noget særligt med levende billeder i en sammenhængende fortælling. Det sker selvfølgelig digitalt, og det har gjort film- og tv-branchen til firstmovers og omdrejningspunkt for klyngen af digitale visuelle virksomheder i Aarhus,” siger Carsten Holst.

Den netop afholdte konference AARHUS DIGI:TAL 2017 havde fokus netop der, og målet var blandt andet, at virksomheder og institutioner uden for filmbranchen skulle opleve, hvordan etablerede virksomheder og institutioner lykkes med at omfavne udviklingen. Baggrunden for Filmbyens engagement er ønsket om at bidrage til den stærkeste og bedst mulige erhvervsudvikling inden for branchen af digitale visuelle virksomheder. I første omgang de virksomheder og institutioner, der bor i Filmby Aarhus’ bygninger på Aarhus Havn, dernæst i Region Midtjylland – og gerne til gavn for hele industrien i Danmark. 

På konferencen Aarhus Digi:tal 2017 kunne deltagerne afprøve VR-prototyper, der alle er udviklet i iværksættermiljøet af digitale visuelle virksomheder omkring Filmby Aarhus. 

“Vi ser nu, at gaming, film og tv bliver kombineret for at skabe læring og viden inden for vidt forskellige brancher. Vi er helt sikkert kun i den spæde begyndelse, når først teknikken bliver endnu mere driftssikker og nem tilgængelig, vil vi se løsninger, der flytter hele brancher frem i ryk,” siger Carsten Holst.

Han tænker på områder som fx undervisning og sundhed. En af de VR-prototyper, der blev vist på konferencen, er målrettet undervisere og studerende på medicinstudiet. Der er nemlig udviklet en VR-demo, der viser, hvordan studerende går i dialog med en virtuel patient om symptomer, bestiller blodprøver og lærer at drage de rigtige konklusioner. Det er VR Clinic, der har produceret, og bag VR Clinic står et team af spiludviklere og medicinstuderende.

“Vi er rigtig stolte og glade. Vi er kommet længere, end vi turde håbe på og har bevist, at det kan lade sig gøre at tænke fx diagnosticering ind i et slags VR-computerspil, hvor vi studerende går i dialog med en “levende” patient,” siger Henrik Stoklund, der er den ene af de to grundlæggere af VR Clinic.


Der er faktisk kommet noget helt særligt spændende ud af deres samarbejde. Faktisk er det så interessant, at Stibo – en af Danmarks største it-mastodonter har invitereret det unge team med i deres eksklusive selskab hos Stibo Accelerator, hvor start-ups får kontorplads, feedback og sparring på deres projekter.

Kim Svendsen, direktør Stibo Accelerator har udvalgt VR Clinic, fordi de bevæger i et univers, som de 1300 øvrige medarbejdere ikke beskæftiger sig med.

“På den korte bane er det mest et spændende krydderi, som de tilføjer vores eksisterende forretning, men på længere sigt ligger der et potentiale i at koble journaler fra 50 mio. amerikanske patienter sammen med undervisningsmateriale til medicinstuderende,” siger Kim Svendsen. 

Fotograf er: VR Clinic.VR patienten, der bliver diagnosticeret som led i undervisning af medicinstuderende. VR Prototype udviklet af VR Clinic for Cross Motion, Filmby Aarhus 

Tænk den til ende

Forklaringen på den vision er, at en del af...

Login to read the rest of the article




Joan Rask 

Joan er journalist og indehaver af Rask Kommunikation. Arbejder med digital journalistik og nye kommunikationsformer inkl. SoMe. Fokus er, at produkter skal leve, uanset om det er en artikelserie, sociale medier, rådgivning eller udvikling af en hjemmeside. Det er content, der fortæller historien, mens konteksten og målgruppen afgør mediet. Har fokus på Norden og DVI-branchen og alle de mennesker, der arbejder, uddanner og udvikler
  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • share with friends
  • Share on Google+

Be the first to like this.

SORRY! YOU ARE NOT LOGGED IN

Get access to:
  • Articles and talks
  • Free seminars and briefings
  • Free publications and papers
It is 100% Free

LOG IN



CREATE PROFILE
(100 % FREE)


FORGOT YOUR PASSWORD?

More