Insights on Marketing & Technology

Årets bedste app tip - loyalitet gør forskellen

Trods aftagende vækst i salget af smartphones verden over, er apps fortsat populære blandt både forbrugere og virksomheder — og med god grund. For med det rette fokus, er der ikke langt fra investering til værdiskabelse. Det er dog til min store overraskelse at branchen fortsat halter, også internationalt, når det kommer til redegørelse af, hvorfor de vil udvikle en app, og hvordan den skal gavne deres forretning. Jeg håber derfor, at dette skriv kan hjælpe dig til at fokusere på det, der virkelig betyder indenfor apps — nemlig loyalitet.

Christian Nielsen
  • By: Christian Nielsen
  • Published: 12-06-2017

Vi kender det alle sammen — vi har fået en god idé til en app, som kan løse et konkret problem i markedet eller på vores arbejdsplads. Og med rette ambition, og en hel del held, så sidder du måske snart med budget på hånden hos et ledende bureau, for at høre hvad dit projekt vil koste at designe og udvikle — og vedligeholde, hvis du er rigtig god. 

Men allerede her går det galt for de fleste, for de har ikke tænkt deres mobile projekt som en investering, men det er lige præcis den betragtning du og din virksomhed kommer længst med. Forklaringen kræver, at vi lige bliver lidt nørdede for en kort stund. 

Apps er software

Apps indgår i et mobilt økosystem, hvor værdiskabelsen, eller return on investment, er både direkte og indirekte afhængig af mange andre faktorer over tid. Du kan med fordel sammenligne apps med fysiske produkter, hvor ROI bl.a. afhænger af råvarepriser, produktionsomkostninger, distribution, efterspørgsel, osv.. 

Til forskel for fysiske produkter, så har software den store fordel, at det kan skaleres uden at omkostningerne til produktion og distribution nødvendigvis udvikler sig proportionalt, fordi koden kan kopieres stort set uden omkostning og distribueres worldwide via app stores. Så langt, så godt. Men hvad er så problemet spørger du sikkert. 

For det første, så er udviklingsomkostningerne af apps relativt høje (nemt halve og hele millioner kroner). Dernæst, så er udbuddet af apps i dag helt enormt (se grafen nedenfor), hvilket har gjort det betydeligt sværere og dermed dyrere at markedsføre dem effektivt — såkaldt user acquisition. Herefter kommer omkostningerne til at vedligeholde app’en, som også er relativt høje, fordi app’en lever i et øko-system, som konstant forandrer sig. Det betyder at app’en og dens tilhørende database skal ajourføres løbende for ikke at blive forældet og/eller blive genstand for kritiske fejl. Og som om det ikke var nok, så kræver brugerne, at din app udvikler sig løbende med nye funktioner, tidssvarende design, osv..

En app er med andre ord en levende organisme, som kræver kærlighed og løbende tilpasning, hvis den skal have en chance for at overleve. 

Antallet af apps tilgængelige i marts 2017

Kilde: https://www.statista.com/statistics/276623/number-of-apps-available-in-leading-app-stores/

Pointen

Har du tænkt over forholdet mellem indtægter og udgifter i din app? Det har de færreste! Og paradoksalt nok, så har app populariteten gjort det sværere og dermed også dyrere at lykkedes med en app.

Det er derfor uhyre vigtigt, at du forholder dig kritisk til klassisk investeringsteori, hvorfra vi ved, at værdien af en investering opgøres som summen af dens fremtidige profit:

App værdi = app indtægter - app udgifter

App indtægter = faste indtægter (salg af app, eCommerce, etc.) + variable indtægter (tidsbegrænset abonnement, etc.) 

App udgifter = faste udgifter (udviklingsomkostning) + variable udgifter (markedsføring + vedligehold + videreudvikling + evt. data afhængighed) 


Brugernes loyalitet er vital

Tilbagevendende kunder har altid haft en stor betydning, fordi de minimerer forretningens fremtidige risiko. Det gør sig i endnu højere grad gældende indenfor apps, hvor frafaldet efter første download ofte er meget markante.

Det er meget normalt kun at have 1/4 del tilbage efter tre måneder som illustreret her: 

Kilde: http://www.businessofapps.com/mobile-messaging-apps-have-5-6x-the-user-retention-after-12-months-use-compared-to-average/

Værdiskabelse er svær

Dette kan imidlertid være svært at forholde sig til ved udvikling af apps, fordi størstedelen har et andet formål end direkte profitskabelse, dvs. betalt app, abonnement, osv.

Overordnet så udvikler virksomheder i dag apps af fire grunde:

  1. For at gøre deres kerneydelse tilgængelige nårsomhelst, hvorsomhelst og til hvemsomhelst — Facebook, Google Maps, Netflix, etc.
  2. Som et value add til deres eksisterende produkter og...

Login to read the rest of the article


Christian Nielsen

Christian, M.Sc. i Innovation and Business Development arbejder for Nodes i London, hvor han som Client Services Director har ansvaret for kundernes tilfredshed. Derudover sikrer han et strategisk fokus i deres app-projekter samt organisatorisk forankring. Christian er med 4 år i branchen en erfaren herre, som bl.a. har udviklet Morten Resens forretningsplan til GoLittle og medvirket i hans startup podcast, arbejdet med Apple Danmark omkring enterprise og hjulpet bl.a. Credit Suisse, Hitachi, OK med app strategi. 

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • share with friends
  • Share on Google+

Be the first to like this.

SORRY! YOU ARE NOT LOGGED IN

Get access to:
  • Articles and talks
  • Free seminars and briefings
  • Free publications and papers
It is 100% Free

LOG IN



CREATE PROFILE
(100 % FREE)


FORGOT YOUR PASSWORD?

More